Home > Cholesterol verlagen > Gezond eten > De ProActiv seizoenskalender voor groenten en fruit
De ProActiv seizoenskalender voor groenten en fruit

De ProActiv seizoenskalender voor groenten en fruit

Wat zijn seizoensgroenten? En bestaat er zoiets als een seizoensfruit kalender? Seizoensgebonden eten houdt in dat je verse producten eet en dat ze geoogst worden bij jou in de buurt, in plaats van dat je voedsel koopt dat geïmporteerd moet worden, of is verbouwd onder aangepaste omstandigheden. Het is een fantastische manier om afwisselend te eten, en tegelijkertijd plaatselijke boeren te ondersteunen.

De meeste producten groeien –afhankelijk van het klimaat– alleen tijdens bepaalde jaargetijden en het zal je verbazen hoeveel van je dagelijkse voedsel van ver moet komen! Deze seizoenskalender groenten en fruit kan daar verandering in brengen, doordat het je precies laat zien welke seizoensgroente je elke maand kan vinden bij jou in de buurt.

Seizoensgroenten en fruit: Januari

  • Boerenkool: dit krachtige blaadje is op zijn best aan het begin van het jaar. Roerbak het met een beetje vloeibare margarine uit een knijpfles of plantaardige olie en peper voor heerlijke boerenkoolchips.
  • Wortelen
  • Raap en koolraap

Seizoensgroenten en fruit: Februari

  • Groene kool: van alle seizoensgroenten wordt deze kool het vaakst vergeten in het groentevak, en het is ook nog eens heerlijke vezelbron, die geweldig smaakt in roerbakgerechten of als bijgerecht bij stoofpotjes of ovengerechten. Serveer ze met walnoten voor wat extra smaak. 
  • Prei

Seizoensgroenten en fruit: Maart

  • Splijtkool: eeuwige moes of ook wel oude wijvenkool, duizendkop of armeluisgroente genoemd, is splijtkool een wat minder bekende groente die tot een van de oudste koolsoorten behoort. De blaadjes zijn perfect om te roerbakken in een wokpan met een beetje vloeibare margarine of plantaardige olie. Ze zijn ook lekker in een warme, knapperige salade met citroensap en knoflook.

Seizoensgroenten en fruit: April

  • Bloemkool: deze veelzijdige groente hoeft echt niet per se met kaas of witte saus te worden geserveerd. Opties met een lagere hoeveelheid verzadigd vet zijn curry op basis van tomaat, of gegrilde bloemkool met komijn, anijs en koriander.

Seizoensgroenten en fruit: Mei

  • Asperges: met hun rijke, heerlijke smaak zijn asperges erg geschikt om te grillen, stomen of koken (maar niet te lang!). Combineer ze met knapperig volkoren brood, ProActiv margarine, een gepocheerd eitje en wat zwarte peper.
  • Spinazie
  • Rabarber

Seizoensgroenten en fruit: Juni

  • Tuinbonen: deze ondergewaardeerde peulvrucht wordt meestal dood gekookt en geserveerd als een saai bijgerecht, maar ze zouden veel meer liefde moeten krijgen. Stoom ze, en prak ze dan samen met wat kruiden en tomaat tot een romige substantie voor een heerlijke dip.
  • Doperwten
  • Aardbeien

Seizoensfruit en groenten: Juli

  • Komkommer: in de zomerhitte heb je niet meer nodig dan een traditionele komkommersandwich. Snijd je komkommer flinterdun en beleg de boterham er rijkelijk mee voor een lekkere hap, voeg een magere sladressing toe en besmeer een sneetje volkorenbrood  met Becel ProActiv voor erbij.
  • Kersen
  • Appels

Seizoensfruit en groenten: Augustus

  • Pruimen en perziken: beide groeit al honderden jaren in Europa, en in dit seizoen zijn ze extra betaalbaar. Ze zijn ook heerlijk in desserts en vormen eigenlijk ook een uitstekende combinatie met ingrediënten als geitenkaas en snijbonen. Combineer deze drie voor een heerlijke salade en je zult versteld staan.
  • Slablaadjes
  • Frambozen
  • Bosbessen
  • Selderij

Seizoensfruit en groenten: September

  • Zwarte bessen: deze bessen groeient in heggen over heel Europa en zijn het lekkerst als ze net geplukt zijn. Je kan ze ook over je yoghurt sprinkelen voor een lekker nagerecht.
  • Courgette
  • Snijbonen

Seizoensfruit en groenten: Oktober

  • Kalebas: van pompoen tot flespompoen en wat gekke varianten daar tussenin. Deze groentesoort is hét symbool van de herfst, en het allerlekkerst wanneer die geroosterd is in de oven. Gebruik een kleine hoeveelheid vloeibare margarine voor het invetten van de ovenschaal, en besprinkel deze met komijn, kaneel, chilivlokken en een theelepel honing.
  • Mais
  • Appelen
  • Peren

Seizoensfruit en groenten: November

  • Aardappelen: sommige aardappelen worden het hele jaar door geoogst, maar rond deze tijd vind je de meeste variaties. Als je een koele, droge plek in huis hebt om ze te bewaren, is het verstandig om aardappelen in te slaan wanneer ze het goedkoopst zijn: dan kan je er de hele winter van profiteren. Hang ze in droge, schone katoenen zakken om er zeker van te zijn dat ze goed blijven.
  • Rode kool

Seizoensfruit en groenten: December

  • Spruitjes: niet iedereen vindt ze even lekker, maar spruitjes zijn onlosmakelijk verbonden met de winter. Voor de perfecte spruitjes stoom je ze op een hete temperatuur en gooi je ze daarna meteen in een bak met koud water zodat ze niet doorkoken. Spruitjes zijn vaak onvoldoende gekruid: ga daarom eens los en wees creatief met wat je in huis hebt. Ze smaken bijvoorbeeld heerlijk in combinatie met komijn en kurkuma.
  • Witte kool

*Becel ProActiv bevat plantensterolen. Het is aangetoond dat plantensterolen het bloedcholesterol verlagen. De inname van 1,5-2,4g plantensterolen per dag kan het cholesterol met 7 tot 10% verlagen na 2 tot 3 weken. Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor de ontwikkeling van coronaire hartziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van één van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben.

Alles over Gezond eten >Ook interessant voor jou

Alles over Gezond eten >