Home > Cholesterol verlagen > Gezond eten > Gezond eten op restaurant
Gezond eten op restaurant

Gezond eten op restaurant

Is je lijf je lief, kies dan voor het gezonde alternatief

Hartvriendelijk eten is lekker en makkelijk, vooral wanneer je zelf in de keuken staat en de controle hebt over de ingrediënten en de bereiding van je maaltijd. Maar wat als iemand anders voor je kookt? Met deze tips eet je nog steeds hartvriendelijk, ook al dineer je niet bij je thuis.

1. Kleurrijke salades

Salades zijn een goede keuze als hoofdgerecht, en ook als bijgerecht zijn ze overheerlijk. Maar zelfs al kies je voor een schijnbaar ‘onschuldige’ en gezonde salade, dan zijn er nog een aantal zaken waar je je van bewust moet zijn, zoals de vinaigrettes of sausjes, het verrukkelijke brood op tafel, …

Stel je zelf je salade samen? Zorg dan voor genoeg kleurrijke groenten. En voeg er kleine porties magere eiwitten aan toe zoals reepjes kip in plaats van gebakken spek. Ook dressings kunnen het verschil maken: pas deze keer voor een smeuïge caesardressing. Kies in de plaats daarvan voor natuurlijke, plantaardige oliën, zoals koolzaadolie van eerste persing of een andere olie die je lekker vindt in combinatie met een scheutje balsamicoazijn of limoensap.

2. Verrukkelijke vissoorten

Uit eten gaan is een unieke gelegenheid om iets te kiezen dat je zelden thuis klaarmaakt. Wees er zeker van dat je gaat lunchen of dineren bij een chef die van wanten weet met vis of zeevruchten. Iemand die werkt met dagverse producten en ze dan ook perfect klaarmaakt. Vis is trouwens niet alleen overheerlijk, maar vette vissoorten zoals zalm en makreel zijn ook goede bronnen van omega 3-vetten of ‘visvetzuren’. Omega 3-vetten dragen bij tot de instandhouding van een normaal cholesterolgehalte in het bloed en zijn daardoor goed voor hart en bloedvaten! Het gunstige effect ervan wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 2 g omega 3.

3. Scoren met volkoren

Ook al ga je op restaurant, probeer dan te kiezen voor volkoren granen. Is het broodmandje té verleidelijk, knipoog naar de kelner, en vraag hem het brood van tafel te halen.  

4. Ga voor gegrild

Grillen is de ideale manier om je calorie-inname te beperken en smaak toe te voegen. Ook roosteren, stomen of wokken zijn een goede optie en een lekker alternatief voor frituren.

5. 1 dessert, 2 lepels

Wie is er nu niet verzot op zoet? Het is ok om je daar af en toe aan over te geven. Helaas zijn de porties op restaurant vaak te buitensporig voor één persoon. Dus beslis je toch voor een lekker toetje te gaan, zoek dan een dessertbuddy of twee en deel je dessert … Des te gezelliger! 

Alles over Gezond eten >Ook interessant voor jou

Alles over Gezond eten >