Gezonde hobby's

Gezonde hobby's

Een hobby uitoefenen is goed voor lichaam en geest, want het zorgt ervoor dat je je aandacht een tijd lang richt op iets dat je leuk vindt en je energie geeft. Het tijdelijk wegvallen van stress zorgt er ook voor dat je je instant gelukkiger gaat voelen. Om het maximum uit je vrije tijd te halen en je nog beter te kunnen ontspannen zijn de volgende vijf hobby’s echte aanraders.

Wees creatief!

De beste hobby’s zijn die hobby’s die veel aandacht vergen en je een doel geven. Bijvoorbeeld iets creëren of iets maken. Zo is breien als hobby een echte weldoener. Van zodra je de verschillende steken meester bent, is het tikken van de breinaalden heel ritmisch en repetitief. Het zorgt ervoor dat je hartslag en ademhaling op elkaar afgestemd zijn en het brengt je in een soort meditatietoestand. Bovendien helpt zo’n fijngevoelige activiteit te focussen op het hier en nu.

Gedaan dus met piekeren over het verleden of je zorgen maken over de toekomst. Net om die reden zegt men dat handwerk stress, angst en zelfs pijn gedeeltelijk kan wegnemen. Of het nu gaat om borduren, naaien, houtbewerking of het sleutelen aan je auto of je motor: met je handen bezig zijn heeft zo zijn voordelen. Bovendien krijg je veel voldoening als je zelf iets creëert en aan anderen kan zeggen: dat heb ik gemaakt!

Teken je stamboom uit

Kom meer te weten over je voorouders! Wie weet ontdek je welke ziektes of kwaaltjes er in jouw familie zaten en ga je daarom eens sneller langs bij een dokter. Puzzel je familiestamboom bij elkaar en automatisch zal je stoten op heel wat boeiende verhalen uit het verleden. En wie weet ontmoet je wel een paar nieuwe verwanten. Wellicht is deze hobby ook een boost voor je eigenwaarde en verwerf je heel wat vaardigheden. Als je bijvoorbeeld de persoon achter een nieuwe naam in je stamboom gevonden hebt, zal je je echt beloond voelen voor het vele werk.

Een stamboom samenstellen is een hele uitdaging. Wil je wat te weten komen, dan moet je heel wat relevante documenten uitspitten. Op die manier word je sterker in het oplossen van problemen: je cognitieve vaardigheden worden beter, je traint je geheugen en je focus wordt scherper.

Werk in de tuin

Of je nu een paar are land hebt of een paar potten op je balkon, tuinieren heeft hoe dan ook tal van voordelen. Het verzorgen van bloemen en groenten is een niet al te intensieve workout voor zij die fit willen blijven zonder naar de fitness te moeten gaan. Let wel op voor je rug. Leer jezelf de juiste houding aan te nemen bij het harken, spitten en onkruid wieden. Een ander voordeel van tuinieren is dat het een positief effect kan hebben op je gewicht aangezien je extra calorieën verbrandt. Groene vingers kunnen gerust leiden tot een maatje minder. Dichter bij de natuur staan, zorgt er trouwens voor dat je kalmeert en opknapt, zeker als je op andere dagen de hele dag naar je scherm zit te staren.

Word muzikant

Nooit eerder een muziekinstrument gespeeld? Dat maakt niet uit! Je kan een instrument leren op elke leeftijd en je zal zien dat het een positief effect heeft op je welzijn – zelfs al ben je nu niet bepaald de volgende Jimi Hendrix. Of je nu kiest voor gitaar, piano of fluit … Het bespelen van een instrument is ideaal om stress tegen te gaan.

Penseel in de aanslag

Net zoals je geen muzikaal genie moet zijn om de voordelen van musiceren te ervaren, moet je ook niet wedijveren met Picasso om beter te worden van schilderen en tekenen. Of je nu aan de slag gaat met waterverf, olieverf, houtskool of gewoon een penseel … Kunst creëren geeft je de kans je creativiteit bot te vieren, en het stimuleert je verbeelding.

Ervaringsdeskundigen geloven ook dat schilderen een excellente methode is om emoties te verwerken. Zo gebruiken sommige mensen het schilderen om emoties te verwerken waarover ze moeilijk kunnen praten. Ze kunnen bepaalde kleuren of stijlen gebruiken om gevoelens als een gebroken hart, angst of grote vreugde uit te drukken.

Alles over Gezonde Levensstijl >Ook interessant voor jou

Alles over Gezonde Levensstijl >