Home > Cholesterol verlagen > Gezonde levensstijl > Joggen voor starters
Joggen voor starters

Joggen voor starters

Joggen voor starters: wij helpen je op weg!

Zijn je longen toe aan wat frisse lucht? Wil je je hoofd eens leegmaken en snakt je lijf naar actie? Zeg dan ja tegen ‘joggen’.

Of je nu in een dorp woont of in een stad, een gezellig parkje of stukje groen is nooit ver weg. Kies er eentje in de buurt waar je regelmatig kan gaan joggen. Zo blijf je actief en snuif je ook nog eens wat frisse lucht op. Twee vliegen in één klap! Joggen is bovendien niet duur én je kan het doen met vrienden, collega’s of familie.

Het plan

De meeste gezondheidsinstanties raden aan om elke dag minstens 30 minuten te bewegen. Dit kan je doen door wat vaker de fiets te nemen in plaats van de auto, of de lift te ruilen voor de trap. Ook in je vrije tijd kan je wat meer gaan bewegen. Hiervoor hebben we een plan opgesteld, dat je 2 à 3 keer per week kan gebruiken. Maak er een routine van om wat te gaan bewegen. Met dit programma kan je zeker starten als beginner, maar net als bij elke fysieke inspanning ga je het best eens op bezoek bij een dokter voor je begint. Zeker als je soms last hebt van je gewrichten, als je medicatie neemt, of een tijdje niet gesport hebt, is dat een echte aanrader.

Dag 1 en 2
De eerste dagen volstaat het gewoon te stappen.

Dag 3
Ga door met stappen, maar drijf het tempo op zodat je hartritme ook sneller wordt.

Dag 4 tot 14
Begin met joggen maar wissel af met goed doorstappen, zodat je je er nog goed bij voelt.

Dag 15 en verder
Jog wat langer op je eigen ritme. Zorg ervoor dat je hartritme tussen de 65 % en 85 % van je maximale hartslag blijft. (Je huisarts of kinesist kan je vertellen hoeveel dat voor jou bedraagt.) Als je hartritme boven de 90 % stijgt, dan ga je in overdrive, en moet je het wat rustiger aan doen.

5 tips om te onthouden

  • Draag de gepaste kledij, met verschillende laagjes op koudere dagen.
  • Kijk naar het weerbericht en pas je kledij aan.
  • Draag altijd goede sportschoenen. Joggen op oude, versleten ‘sloefkes’ is één van de grootste oorzaken van blessures. Met versleten schoeisel overbelast je je voeten.
  • Ga joggen met één of meer vrienden of vriendinnen. Als je kan praten tijdens het stappen weet je dat je opnieuw klaar bent voor een tijdje joggen.
  • Drink genoeg water voor, tijdens en na je training..

Alles over Gezonde Levensstijl >Ook interessant voor jou

Alles over Gezonde Levensstijl >