10 stappenplan

10 stappenplan

10 stappen naar een lagere cholesterol

Langdurig slechte cholesterolwaarden vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Gelukkig is het niet nodig om hierbij alleen op medicatie te vertrouwen en is het ook mogelijk om het cholesterol op natuurlijke wijze te verlagen. Dit zijn enkele punten die belangrijk zijn voor een lagere cholesterol.

Stap 1: Vermijd verzadigde en transvetten

Verzadigde en transvetten zorgen voor een toename van het ‘slechte’ LDLcholesterol. Deze vetten zijn vaak van dierlijke oorsprong en zijn o.a. te vinden in boter, vlees, zuivelproducten, gefrituurde snacks en chocolade. Lees de ingrediëntenlijst van verpakkingen goed om te voorkomen dat je iets aanschaft waar deze vetten in zitten.

Stap 2: Voorkom overgewicht

Een stabiel lichaamsgewicht is belangrijk om gezond ouder te worden. Overgewicht verergert bestaande aandoeningen en draagt bij aan de risico’s die komen kijken bij een te hoog cholesterol.

Stap 3: Zorg voor voldoende beweging

Minimaal 3 uur in de week sporten is al voldoende is om ‘goede’ HDLcholesterol waarden te verhogen en verbeteringen te zien in het LDLCholesterol. Zorg daarom regelmatig voor voldoende beweging.

Stap 4: Meer Vezels

Toevoeging van dagelijks 510 gram oplosbare vezels in het dieet zorgt voor een opmerkelijke daling van het LDLcholesterol. Varieer verspreid over de dag met vezelrijke voeding zoals bonen, pruimen en havermout.

Stap 5: Ontspanning

Stress zorgt voor een stijging van het ‘slechte’ LDLcholesterol en om dat zoveel mogelijk tegen te werken, wordt het aangeraden om meer te ontspannen en stressvolle situaties te vermijden.

Stap 6: Kies voor margarine

Vetten hebben we nodig. Margarine is geen boter en is bovendien ook veel gezonder. Het is 100% plantaardig en is een bron van omega 3 en rijk aan onverzadigde vetten. Deze vetten zijn beschermend voor je hart en bloedvaten. Door dagelijks een hoeveel van deze onverzadigde vetten in te nemen wordt het risico op hart – en vaatziekten gehalveerd.

Stap 7: Niacine (Vitamine B3)

Niacine verlaagt het LDLcholesterol en zorgt voor een toename van het HDLcholesterol. Natuurlijke bronnen van dit in water oplosbare vitamine zijn o.a zaden, groene groenten en peulvruchten.

Stap 8: Plantensterolen

Plantensterolen zorgen voor een beschermende laag in de darmen waardoor de opname van het LDLcholesterol in de bloedbaan wordt tegengehouden. Becel ProActiv bevat plantensterolen*.

Stap 9: Eet meer noten

Noten met een hoog gehalte aan onverzadigde vetzuren verlagen het LDLcholesterol gehalte in het bloed. Varieer eens met noten als pecan, macadamia, amandel en pistache.

Stap 10: Meer lachen

Lachen is gezond! Dit lichaamseigen medicijn verhoogt het HDLcholesterol.

*Het is wetenschappelijk aangetoond dat plantensterolen het bloedcholesterol verlagen. Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor de ontwikkeling van hart- en vaatziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van één van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben. De inname van 1,5 tot 2,4g plantensterolen per dag kan het cholesterol met 7 tot 10% verlagen na 2 tot 3 weken. Het is van belang Becel ProActiv te gebruiken als onderdeel van een gezonde voeding met voldoende groenten en fruit en een gezonde levensstijl om het carotenoïdengehalte op peil te houden. Al vanaf het gebruik van 2 porties Becel ProActiv per dag kan het slechte (LDL-) cholesterol worden verlaagd. Een optimale hoeveelheid plantensterolen krijg je met 3 porties (30g) Becel ProActiv.

Alles over cholesterol verlagen >Ook interessant voor jou

Alles over cholesterol verlagen >