Home > Cholesterol > Cholesterolwaarden > Cholesterolwaarden: een ProActiv tabel
Cholesterolwaarden: een ProActiv tabel

Cholesterolwaarden: een ProActiv tabel

Heb je zojuist de resultaten van je cholesteroltest teruggekregen en is het je niet helemaal duidelijk wat die waarden eigenlijk betekenen? Wij helpen je graag verder met onze ProActiv cholesterolwaarden tabel!

Vind allereerst jouw waarden aan de linkerkant van de tabel, en lees vervolgens de kolommen ernaast om erachter te komen of je cholesterol verhoogd is. Meer hoef je niet te doen! Let wel: deze waarden geven enkel de streefwaarden voor gezonde mensen zonder bijkomende risicofactoren.   

Totale cholesterolwaarde

LDL-cholesterolwaarde

HDL-cholesterolwaarde

Optimaal of verhoogd?

190 mg/dl of lager




115  mg/dl of lager




 40 mg/dL of hoger




Optimale cholesterolwaarden

 

190 mg/dL of hoger 




 115 mg/dL of hoger




 

Verhoogde cholesterolwaarden

 

Wat betekenen de termen in de cholesterolwaarden tabel precies?

Zoals je kunt zien, bevat onze tabel ‘LDL-cholesterol’, ‘HDL-cholesterol, en ‘totale cholesterol’ waarden. Maar wat houden deze waarden in? We leggen het je uit…

In deze tabel met gemiddelde cholesterolwaarden staat LDL voor low-density lipoproteins. De cholesterol in deze lipoproteïnen wordt vaak “slechte” cholesterol genoemd, in tegenstelling tot “goede” cholesterol, te vinden in HDL, oftewel high-density lipoproteins.

Low density lipoproteins voeren cholesterol naar de lichaamscellen die het nodig hebben, maar wanneer de LDL-cholesterol te hoog wordt, gaat het zich langs de slagaderwanden opstapelen. En dat heeft weer negatieve gevolgen voor de gezondheid van je hart, waardoor verhoogde LDL-cholesterolwaarden gezien worden als een van de risicofactoren van hart- en vaatziekten*. High-density lipoproteins daarentegen, voeren het overschot aan cholesterol uit het bloed terug naar de lever, waar het vervolgens wordt vernietigd.

Wat zijn ideale LDL-cholesterolwaarden volgens onze tabel?

Zoals je kunt zien in onze tabel, wordt, voor gezonde volwassen, een maximale LDL-cholesterolwaarde van 115 mg/dl aanbevolen. Steekt het hier bovenuit, dan wordt de LDL-cholesterolwaarde als verhoogd gezien, en moeten er maatregelen genomen worden om deze weer te verlagen.

Bepaalde groepen hebben meer risico op verhoogde cholesterol - mensen met hartproblemen of suikerziekte bijvoorbeeld. Als je onder deze risicogroep valt, wordt een nog lagere voor LDL-cholesterol waarde aanbevolen.

Als je cholesterol is verhoogd, is het belangrijk om je gezondheidsdeskundige om advies te vragen over het nemen van de juiste maatregelen.

Wat zegt de cholesterolwaarden tabel over mijn totale cholesterolwaarde?

Zoals je in bovenstaande tabel kunt zien, wordt voor een gezonde volwassene, een totale cholesterolwaarde van 190 mg/dl minder aanbevolen.

Hoe kan je een gezonde cholesterolwaarde behouden, en verhoogde cholesterolwaarden verlagen? We geven je drie tips:

Tip #1: Vervang verzadigd vet door onverzadigd vet om je goede cholesterolwaarde te behouden.

Wanneer we zeggen dat verzadigd vet “slecht” is, en onverzadigd vet “goed”, is daar een goede reden voor. In combinatie met een evenwichtige en gevarieerde voeding, kan het vervangen van verzadigd vet door onverzadigd vet namelijk helpen bij het verlagen van je cholesterol**. Lees ons artikel over verzadigde en onverzadigde vetten om hier meer over te leren.

Tip #2: Behoud een gezond gewicht

Ook het behouden van een gezond gewicht kan helpen bij het onderhouden van de gewenste cholesterolwaarden, dus zowel voldoende beweging als een gezonde, evenwichtige voeding zijn erg belangrijk. Voor tips over bewegen in het dagelijks leven bekijk je onze beweegtips.

Tip #3: Probeer Becel ProActiv

Het is mogelijk om je cholesterol op een actieve manier te verlagen. Becel ProActiv producten bevatten plantensterolen, waarvan het wetenschappelijk is bewezen dat ze LDL-cholesterol helpen te verlagen. 1,5 - 2,4 g plantensterolen per dag kunnen de cholesterol met 7-10% verlagen na 2-3 weken***, mits het wordt gegeten als onderdeel van een gezonde leefstijl en evenwichtige voeding, met voldoende groente en fruit om het carotenoïdegehalte op peil te houden.

Er zijn meer stappen die je kunt nemen bij een verhoogde cholesterol – lees onze volledige gids hier, of schrijf je in voor het ontvangen van onze cholesterolverlagende starterskit! Dit is een uitstekende manier om regelmatig handige tips over voeding en levensstijl te ontvangen, speciaal gericht op het verlagen van je cholesterolwaarden.

* Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor de ontwikkeling van hart- en vaatziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van een van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben.

**Het het vervangen van verzadigd vet door onverzadigd vet draagt bij tot het behoud van een normaal cholesterolgehalte in het bloed.  

*** Becel ProActiv bevat plantensterolen. Het is aangetoond dat plantensterolen het bloedcholesterol verlaagt. De inname van 1,5-2,4g plantensterolen per dag kan het cholesterol met 7 tot 10% verlagen na 2 tot 3 weken.

Alles over cholesterolwaarden >Ook interessant voor jou

Alles over cholesterolwaarden >