Home > Cholesterol > Cholesterolwaarden > Wat zijn de symptomen van een verhoogde cholesterol
Wat zijn de symptomen van een verhoogde cholesterol

Wat zijn de symptomen van een verhoogde cholesterol

Er zijn in principe geen onmiddellijke symptomen van een verhoogde cholesterol. Hoewel cholesterolwaarden belangrijk zijn als het op gezondheid op langere termijn aankomt - want een verhoogd cholesterolgehalte is een risicofactor voor de ontwikkeling van hart- en vaatziekten* -, zijn er geen symptomen die wijzen op een verhoogde cholesterol. De enige manier om te ontdekken of je cholesterolwaarde zich onder het gewenste niveau bevindt is door je te laten testen door je huisarts.

Je cholesterolwaarde laten checken

Hoewel er geen symptomen van verhoogd cholesterol zijn, kun je je huisarts wel vragen om je cholesterolwaarde te checken. Het is een hele simpele test aan de hand van een klassieke bloedafname.

Zodra je je cholesterolwaarde kent, kan je indien nodig stappen ondernemen om je cholesterol te verlagen. Voor veel mensen werkt de kennis van de eigen cholesterolwaarden motiverend bij het maken van gezondere keuzes wat betreft voeding en levensstijl.

Hoewel het lichaam geen onmiddellijke signalen van een verhoogde cholesterol geeft, is het wel belangrijk om je cholesterol binnen de aanbevolen grenzen te houden. Je regelmatig laten testen en begrijpen hoe je voeding en levensstijl je cholesterolwaarde kunnen beïnvloeden, maken een groot verschil.

Factoren die je zelf kan veranderen zijn:

  • Een voeding met een hoog gehalte aan “slecht” verzadigd vet. “Slecht” verzadigd vet zitten onder meer in vet vlees, volle zuivelproducten, boter, de meeste vleeswaren (charcuterie) en bewerkt of gebakken voedsel zoals pizza’s, cake en koekjes. Om je cholesterol te verlagen, kan het helpen om voeding met een hoog gehalte aan “slecht” verzadigd vet te vervangen door producten die “goed” onverzadigd vet bevatten.Ontdek meer in onze gids over verzadigd en onverzadigd vet hier*(**).
  • Een ongezonde voeding met te weinig variatie. Een evenwichtige voeding is belangrijk voor het behouden van je gewenste cholesterolwaarden. Ontdek meer over verschillende voedingsgroepen en neem een kijkje bij ons gebalanceerde voedingsplan hier
  • Overgewicht of obesitas. Een actieve levensstijl, gecombineerd met een evenwichtige voeding kan helpen bij het behouden van een gezond gewicht. De hulp van een diëtiste inschakelen is al een stap in de goede richting.

Voor meer informatie over factoren van verhoogd cholesterol die je zelf niet kan veranderen, klik hier voor ons artikel over de oorzaken van cholesterol.

Ontdek meer over cholesterol

We hebben meer dan genoeg interessante artikels op de Becel ProActiv website:

Wat is cholesterol?

Vind een heldere uitleg over cholesterol en de rol die het speelt in ons lichaam in deze handige gids. Voor informatie over de verschillende soorten cholesterol (“goede” en “slechte”), kunnen onze artikels over LDL en HDL-cholesterol ook van pas komen.

Hoe cholesterol verlagen?

Als je testresultaten laten zien dat je cholesterol zich boven de aanbevolen waarde bevindt, zijn er een aantal veranderingen die je kan maken in je voeding en levensstijl om het te helpen verlagen. Vind hier praktisch advies en een overzicht.

Je cholesterolverlagend voedingsplan

Je kan meer informatie vinden over gezond eten in onze gids over een gebalanceerd dieet en verzadigd en onverzadigd vet.

(**) Het is wetenschappelijk aangetoond dat plantensterolen het bloedcholesterol verlagen. Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor de ontwikkeling van coronaire hartziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van één van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben. De inname van 1,5–2,4g plantensterolen per dag kan het cholesterol met 7 tot 10% verlagen na 2 tot 3 weken. Het is van belang Becel ProActiv te gebruiken als onderdeel van een gezonde voeding met voldoende groente en fruit en een gezonde levensstijl. Al vanaf het gebruik van 2 porties Becel ProActiv per dag kan het slechte (LDL-)cholesterol worden verlaagd. Een optimale hoeveelheid plantensterolen krijg je binnen bij 3 porties (=30g). 1 portie (10g) Becel ProActiv voor op brood (= 2 boterhammen) bevat 0,75g plantensterolen. Meer dan 3 gram plantensterolen per dag dient niet geconsumeerd te worden. Het is van belang Becel ProActiv te gebruiken als onderdeel van een gezonde voeding met voldoende groente en fruit en een gezonde levensstijl om het carotenoïdengehalte op peil te houden.

Alles over cholesterolwaarden >Ook interessant voor jou

Alles over cholesterolwaarden >