Home > Cholesterol > Verzadigde en onverzadigde vetten > Wat is verzadigd vet?
Wat is verzadigd vet?

Wat is verzadigd vet?

Geloof het of niet, maar vet speelt een belangrijke rol in elk dieet, aangezien het zowel een bron voor energie als voor essentiële vetzuren vormt. Er zijn echter verschillende typen vet in ons eten aanwezig – “goede” en “slechte” vetten – waarbij “slechte” verzadigde vetten gelinkt worden aan verhoogd LDL-cholesterol, een van de risicofactoren in de ontwikkeling van hart- en vaatziekten*. Dus wat zijn verzadigde vetten eigenlijk, en wat doen ze met je lichaam?

Verzadigd vet definitie

Verzadigd vet is een “slecht” vet dat in grote hoeveelheden gevonden kan worden in vlees- en zuivelproducten, waaronder volle melk, kaas, boter** en room. Ook voorverpakte voeding bevat vaak een hoge hoeveelheid verzadigd vet – van gebak tot toetjes, koekjes en pizza. Het klinkt misschien gek, maar het kan ook gevonden worden in plantaardige producten zoals kokosolie en palmolie.

Wat doet verzadigd vet?

Het hebben van te veel cholesterol in je bloed is een van de risicofactoren in de ontwikkeling van hart- en vaatziekten* - en verzadigd vet en cholesterol zijn door meerdere studies met elkaar in verband gebracht. Er is overtuigend bewijs dat het vervangen van verzadigd vet door “goede” onverzadigde vetten in je voeding kan helpen het “slechte” LDL-cholesterol te verlagen.

Hoe verlaag of vervang je verzadigd vet in je voeding?

  • Lees voedseletiketten. Wanneer je voorverpakt eten koopt, is het altijd verstandig om de voedingsinformatie op het pak te checken. Veel pakken bevatten informatie over referentie-inname op de voorkant.
  • Als voedingsinformatie alleen per 100g gegeven wordt, onthoud dan dat je zelden precies 100g eet. Hoeveel verzadigd vet zit er in jouw daadwerkelijke portie?
  • Vervang voedsel met een hoge hoeveelheid “slechte” vetten met producten die “goede” onverzadigde vetten bevatten. Het helpt om te weten wat de belangrijkste bronnen van verzadigd vet zijn en wat daar goede alternatieven voor zijn.
  • Verwissel volle zuivelproducten voor minder vette alternatieven of opties met onverzadigde vetten. Kies bijvoorbeeld magere melk in plaats van volle, of meng margarine op basis van plantaardige olie door je gebakken aardappelen in plaats van boter.

Ontdek meer

Als je wat meer wilt weten over verzadigd vet en cholesterol, komen onze artikelen over goede en slechte vetten, goede en slechte cholesterol en het maken van een cholesterol verlagend dieetplan misschien goed van pas.

* Een hoge cholesterolwaarde is een risicofactor voor de ontwikkeling van hart- en vaatziekten hartziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van één van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben.

** Margarine is gemaakt van plantaardige oliën; boter van dierlijke vetten (zie ook http://margarine.becel.be/nl/).

Alles over vetten >Ook interessant voor jou

Alles over vetten >