Home > Cholesterol > Wat is cholesterol? > Goede en slechte cholesterol
Goede en slechte cholesterol

Goede en slechte cholesterol

Cholesterol speelt een belangrijke rol in het lichaam, maar wist je dat niet alle cholesterol hetzelfde is? Er zijn twee soorten cholesterol in je bloed, ook wel bekend als “goede” en “slechte” cholesterol. Het is belangrijk om het verschil te kennen, omdat een verhoogde slechte cholesterol een risicofactor kan zijn voor de ontwikkeling van coronaire hartziekten*. Goede cholesterol heeft daarentegen een positieve werking op het lichaam.

Wat is slechte cholesterol?

“Slechte cholesterol” staat ook wel bekend als Low Density Lipoproteins, oftewel LDL, die cholesterol via het bloed naar verschillende lichaamscellen vervoert. Een “verhoogde cholesterol” betekent over het algemeen dat iemand te veel LDL-cholesterol in het bloed heeft.

Wat is goede cholesterol?

Met “goede cholesterol” wordt HDL, oftewel High Density Lipoproteins bedoeld. Dit type cholesterol haalt het overtollig cholesterol uit het bloed en brengt het terug naar de lever, waar het vervolgens wordt afgevoerd.

Lees onze artikels over LDL-cholesterol en HDL-cholesterol om meer te leren over deze twee typen cholesterol.

Hoe meet ik mijn goede en slechte cholesterolwaarden?

Je kan je cholesterolwaarden meten door middel van een simpele bloedtest bij je huisarts. Je huisarts zal je helpen bij het lezen van de resultaten en naar aanleiding daarvan advies geven over de aanbevolen maatregelen. Je kunt meer lezen over de aanbevolen waarden van goede en slechte cholesterol in ons artikel over cholesterol ratio’s.

Wat is de oorzaak van goede en slechte cholesterol?

Zowel “slechte” als “goede” cholesterol wordt op een natuurlijke manier door ons lichaam geproduceerd, maar we krijgen ze ook in kleine mate binnen door onze voeding. Als je een cholesteroltest hebt gedaan en de resultaten aangeven dat je cholesterol verhoogd is, kan het een goed idee zijn om kleine veranderingen aan te brengen in je voeding om zo aan je ‘’slechte cholesterol’’ te werken.

Met name voedingsmiddelen rijk aan verzadigd vet (vet vlees, boter, kokosvet, reuzel, gebak en vette snacks) geven aanleiding tot het verhogen van de slechte cholesterol. Deze kan je beter vermijden en vervangen met voeding dat juist onverzadigd vet bevat*, zoals noten, zaden, avocado, plantaardige olie, zachte of vloeibare margarine en vette vis. Een evenwichtig voedingspatroon met voldoende afwisseling kan ook helpen bij het op peil houden van je cholesterol.

Een andere optie is het eten van producten met toegevoegde plantensterolen, waarvan is aangetoond dat het verhoogde cholesterol helpt te verlagen. De inname van 1,5 –2.4 g plantensterolen per dag kan het cholesterol na 2 – 3 weken met wel 7 tot 10% verlagen, mits het een onderdeel vormt van een gezonde levensstijl en verantwoorde voeding, met voldoende groente en fruit om het carotenoïde gehalte op peil te houden.

Op zoek naar inspiratie voor lekkere, verantwoorde voeding? Bekijk onze handige pagina vol receptjes hier. 

*Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor de ontwikkeling van hart- en vaatziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van één van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben.

Alles over cholesterol >Ook interessant voor jou

Alles over cholesterol >