Home > Cholesterol > Wat is cholesterol? > Wat is HDL-cholesterol?
Wat is HDL-cholesterol?

Wat is HDL-cholesterol?

HDL staat voor High Density Lipoproteïnen die behoren tot een groep substanties genaamd lipoproteïnen. Je lichaam creëert deze lipoproteïnen om vetten en cholesterol door het lichaam te vervoeren. HDL-cholesterol wordt vaak gezien als "goede cholesterol", doordat het gebonden is aan een lipoproteïne (HDL) dat in staat is om het te veel aan cholesterol in het bloed af te voeren naar de lever, waar het vervolgens kan worden afgebroken.

HDL-cholesterol moet niet worden verward met LDL-cholesterol (Low Density Lipoproteïnen, oftewel ‘’slechte cholesterol’’). LDL is het lipoproteïne dat het cholesterol uit de lever haalt en het vervoert naar de lichaamscellen (bekijk voor meer informatie hierover ons artikel over LDL-cholesterol.

Je HDL-cholesterol meten

Als je dokter je adviseert om je cholesterolwaarden te laten meten, zal er zowel gekeken worden naar de totale hoeveelheid totale cholesterol, als naar de hoeveelheden HDL en LDL-cholesterol.

  • Volgens de huidige Belgische richtlijnen (Belgian Atherosclerosis Society) moet de HDL-cholesterol waarde gelijk zijn aan of hoger zijn dan 40 mg/dL.
  • Wanneer je je resultaten terugkrijgt, is het verstandig om deze samen met een specialist te bekijken om er zeker van te zijn dat je ze goed begrijpt.

Het is belangrijk om te weten hoe je je HDL-cholesterol kan verhogen, aangezien een HDL-cholesterol boven de 40mg/dl als goed wordt beschouwd. Natuurlijk moet dit worden bekeken in combinatie met de totale en LDL-cholesterol waarden.

HDL-cholesterolwaarden verhogen 

Als uit de cholesterol test blijkt dat je HDL-cholesterol te laag is, zal je dokter in eerste instantie naar jouw voeding en levensstijl kijken. Waarom? Omdat naast andere factoren die je cholesterolwaarden kunnen beïnvloeden - zoals erfelijke aandoeningen, leeftijd, geslacht en overgewicht – aanpassingen in je voeding en levensstijl factoren zijn die je zelf onder controle hebt. Het volgen van een gezonde voeding en aanpassen van je levensstijl is een kleine moeite, maar kan wel bijdragen aan het verhogen van de HDL-cholesterol waarden.

Veel beweging en het aanpassen van je dieet door verzadigde vetten vaker met onverzadigde vetten te verwisselen en meer producten met plantensterolen [link to be inserted] te eten, zal helpen bij het op peil houden van je cholesterol. Het is inderdaad bewezen dat de inname van 1,5 tot 2,4 gram plantensterolen per dag het cholesterol met 7 tot 10% kan verlagen in 2-3 weken als onderdeel van een gezonde voeding met voldoende groente en fruit en een gezonde leefstijl.

Lees hier ons uitgebreide artikel over het verlagen van cholesterol voor meer informatie.

Alles over cholesterol >Ook interessant voor jou

Alles over cholesterol >