Home > Cholesterol > Wat is cholesterol? > Wat is LDL-cholesterol?
Wat is LDL-cholesterol?

Wat is LDL-cholesterol?

LDL is onderdeel van een groep substanties die lipoproteïnen genoemd wordt. Je lichaam produceert deze om cholesterol door het lichaam te vervoeren via de bloedbaan.

 

LDL-cholesterol wordt dikwijls "slechte cholesterol" genoemd – het LDL haalt de cholesterol uit de lever en vervoert het via het bloed naar de lichaamscellen. Wanneer je LDL-cholesterol te hoog is, wordt dat vaak gezien als een risicofactor voor de ontwikkeling van hart- en vaatziekten. Er bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van één van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben.

Ontdek alles wat je moet weten over cholesterol

Wil je meer informatie over cholesterol? Bestel vandaag nog je gratis Starterskit en ontdek alles wat je moet weten. Je krijgt meteen ook precies wat je nodig hebt om je LDL-cholesterol (je "slechte" cholesterol) in amper 3 weken te kunnen verlagen: tips, recepten, kortingsbonnen en een handig stappenplan.

LDL-cholesterolwaarden meten

Als uit je cholesteroltest blijkt dat je een verhoogde cholesterolwaarde hebt, is het aannemelijk dat je LDL-cholesterol ook boven de aanbevolen waarde ligt.

Het LDL-cholesterol gehalte dat momenteel wordt aanbevolen door de Belgian Atherosclerosis Society bedraagt:

  • Minder dan 115 mg/dl

Wat te doen als je LDL-cholesterol verhoogd is

We raden aan om altijd een huisarts om advies te vragen als het gaat om het correct lezen van je testresultaten en zeker wanneer je LDL-cholesterol verhoogd is. Er zijn gelukkig een aantal maatregelen die je zelf kan nemen om je LDL-cholesterolwaarden te helpen verlagen. Hoewel je over sommige oorzaken voor het ontwikkelen van een verhoogd cholesterol geen controle hebt (zoals leeftijd, geslacht en erfelijke factoren), zijn er niettemin een aantal factoren die je zelf kan aanpakken.

LDL-cholesterol en je voeding

  • Een van de manieren om aan een verhoogd LDL-cholesterol te werken is het beperken van verzadigde- en transvetten door deze te vervangen door onverzadigde vetten*.
  • Gezonde, gebalanceerde en gevarieerde voeding is ook belangrijk. We hebben hier een aantal goede recepten samengesteld om je op gang te helpen.
  • Tevens kan je producten met plantensterolen aan je voeding toevoegen. Becel ProActiv bevat plantensterolen. Het is aangetoond dat plantensterolen de bloedcholesterol** verlagen.

* Het is bewezen dat het vervangen van verzadigde vetten met onverzadigde vetten bijdraagt tot de instandhouding van een normaal cholesterolgehalte in het bloed. Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor de ontwikkeling van hart- en vaatziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van één van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben.

** De inname van 1,5 - 2,4 g plantensterolen per dag kan het cholesterol met 7 tot 10% verlagen na 2-3 weken, als onderdeel van een gezonde voeding met voldoende groente en fruit en een gezonde leefstijl. Plantensterolen zijn van nature ook in kleine hoeveelheden te vinden in voedsel dat we dagelijks eten, zoals plantaardige olie, noten, granen, fruit en groenten.

Alles over cholesterol >Ook interessant voor jou

Alles over cholesterol >

Verlaag in slechts 3 weken het cholesterol!

Schrijf je nu in voor het Samen Gezonder programma: met de gratis Starterskit en de hulp van onze coaches verlaag je doeltreffend het cholesterol. Ontvang lekkere recepten, tips om meer te bewegen en 4 kortingsbonnen. Merk na 3 weken al resultaat, zonder het goede leven op te geven!

Start nu En ontvang je gratis Starterskit.