Home > Samen gezonder > Beweging > Fietsen voor beginners
Fietsen voor beginners

Fietsen voor beginners

Fietsen is heel goed voor je conditie en is daarom een geschikte activiteit voor mensen die bewust bezig zijn met een gezonde leefstijl. Het is goed voor je hart en daarnaast een goede oefening voor enkele van je grote spieren. Met een fietsschema kun je je bestaande bewegingsprogramma afwisselen waardoor het een stuk plezieriger en makkelijker wordt om vol te houden.

Het kan helaas lastig zijn om een geschikt schema voor beginnende fietsers te vinden, een geschikte route vinden, bepalen wat je precies nodig hebt en het vinden van motivatie zijn veelvoorkomende uitdagingen. Om te zorgen dat je toch op de fiets stapt en begint met trappen, hebben wij enkele tips voor je op een rij gezet.

Beginnen met fietsen

Fietsen is perfect voor mensen die net beginnen met een bewegingsprogramma, aangezien je er niet veel voor nodig hebt. Een fiets, wat lichten, een helm en je kan gaan!

De fiets zelf hoeft niets bijzonders te zijn. Mocht je er nog geen hebben, bedenk dan welk type fietsen je interessant vindt voordat je er één aanschaft. Stadsfietsen zijn het meest geschikt als je van plan bent veel op de stoep of asfalt te fietsen, terwijl mountainbikes een betere keuze zijn wanneer je meer van bossen houdt.

Wat je ook zeker niet mag vergeten voordat je begint met fietsen zijn de veiligheidsvoorzieningen: een goedpassende helm en verlichting zijn onmisbaar. Daarnaast raden we je aan om een fluovestje aan te schaffen als je in de buurt van druk verkeer zal fietsen, of een avondfietstochtje wil maken.

Hoewel er veel aanvullende fiets-gerelateerde producten op de markt zijn (reparatie-kits, mandjes, speciale hulpstukken) is het belangrijk dat je eerst nagaat of het wel iets voor jou is voor je er te veel geld aan uitgeeft. En dat doe je door er simpelweg aan te beginnen!

Route plannen

Als je begint met fietsen kan het moeilijk zijn om leuke routes uit te zoeken. Kijk eerst eens hoe je omgeving eruitziet. Een kaart (online of op papier) kan helpen bij het plannen van een route die je weer terugbrengt bij het beginpunt. Misschien heb je andere fietsers eens kleine weggetjes in zien draaien die niet met de auto te bereiken zijn – dit zijn vaak handige, kortere weggetjes of routes met een mooi uitzicht dat je anders mis zou lopen!

Kijk voor meer hulp en advies over fietsen eens bij online routeplanners die automatisch rekening houden met de lokale omgeving, en ook helpen bij het berekenen van afstanden en calorieën.

Motiverend schema

Fietsen kan ook een hele sociale activiteit zijn. Door het samen met vrienden of familie te doen zal je ook een stuk meer motivatie hebben. De meeste buurten en steden hebben een groep die je kan inlichten over beginnende fietsers. De andere leden kunnen je niet alleen van nuttig advies voorzien, maar zijn ook vast in voor een drankje of babbel na de training. 

Veel clubs zullen fietsvakanties voor hun leden aanbieden. Dit is een uitstekende manier om gezond leven leuker te maken. Je bent in een goed humeur aangezien het fietsen je een endorfine boost geeft – en daarnaast is de kans groot dat je wat nieuwe vrienden maakt!

Bevalt het fietsen je goed? Vergeet dan niet de veiligheidsregels in het oog te houden en jezelf te motiveren. Probeer twee à drie keer per week te gaan. De beste tip is natuurlijk om wat vaker de fiets te nemen in plaats van de auto. Fiets bijvoorbeeld naar je werk of ga met de fiets je boodschappen doen. Wanneer (en waar) je ook begint met fietsen, vergeet vooral niet om ervan te genieten.

Alle artikelen >Gerelateerde artikelen

Alle artikelen >

Wil je nog meer tips om vaker te bewegen?

Schrijf je nu in voor het Samen Gezonder programma: met de gratis Starterskit en de hulp van onze bewegingscoach verlaag je doeltreffend je cholesterol. Ontvang tips om zonder veel moeite meer te bewegen en 4 kortingsbonnen. Merk na 3 weken al resultaat!

Vraag je gratis Starterskit aan En verlaag je cholesterol met makkelijke beweegtips.