Home > Samen gezonder > Beweging > Simpele stretchoefeningen
Simpele stretchoefeningen

Simpele stretchoefeningen

Je hoeft geen lid te worden van een sportclub om dagelijks je spieren te stretchen. Er zijn genoeg simpele oefeningen om thuis te proberen: bekijk ze hieronder en ontdek hoe je door traag te bewegen ook helemaal tot rust komt.

Spieren stretchen voor het sporten

Rekoefeningen kunnen het best gedaan worden aan het einde van een opwarming: start met het maken van soepele loopbewegingen en til je knieën hoog op om je hartslag geleidelijk aan te verhogen. Koude spieren zijn namelijk niet geschikt voor welke vorm van beweging dan ook. Ongeacht je niveau is het altijd belangrijk om langzaam te beginnen.

Probeer je volledige lichaam te rekken: oefeningen kunnen daarbij een goede richtlijn zijn. Bij het sporten gebruik je veel meer spieren dan je denkt, dus volg bij het stretchen oefeningen die geschikt zijn voor het hele lichaam.

Het is ook belangrijk om jezelf niet te ver te pushen. Het is beter om het langzaamaan op te bouwen en ongeveer 60 seconden aan elke rekoefening te besteden - onderverdeeld in 15 -20 seconden per sessie.

Uiteindelijk is het goed om te onthouden dat de oefeningen het beste werken als ze een onderdeel van je dagelijkse routine worden - met of zonder sport. Probeer daarom twee tot drie keer per week tijd te maken voor simpele rekoefeningen.

Simpele stretchoefeningen om je dag mee beginnen

Als je wekker ’s ochtends gaat, probeer dan in plaats van te snoozen, een paar simpele rekoefeningen te doen. Probeer elke oefening 15 - 20 seconden vol te houden, 60 seconden in totaal.

  • Opgewarmd? Rol dan je knieën op en positioneer je met je lichaam naar beneden, terwijl je je billen op je benen rust, en je borst op je dijen. Dit is de kinderpositie, die je rug zal rekken en daarmee de spanning die je tijdens het slapen hebt gehad zal verzachten.
  • Ga vervolgens plat op je buik liggen, met je armen en benen naast je lichaam. Til je hoofd en borst een stukje omhoog. Til vervolgens je rechterarm omhoog – een beetje zoals superman – en til tegelijkertijd het linkerbeen op. Herhaal dit aan beide kanten om je ruggengraat en ledematen te versterken.
  • Ga nu op je rug liggen, met je voeten plat op de grond en je knieën gebogen. Leg je armen naast je neer. Til je billen en heupen lichtjes op, en laat je gewicht op je voeten en schouders rusten. Als je een zachte matras hebt kan dit erg lastig zijn, dus in dat geval kan je beter even op de grond gaan liggen.
  • Ga tenslotte op de rand van je bed zitten en til vervolgens een arm over je hoofd. Buig je lichaam langzaam naar de andere kant, en voel de spieren aan de zijkant van je lichaam strekken. Vergeet deze oefening niet te herhalen aan de andere kant! Als je bed niet de goede hoogte heeft voor deze oefening, is het ook prima om recht te staan.

Een groot voordeel van deze stretch-routines is dat je ze kan doen waar en wanneer je maar wilt. Ze kunnen gedaan worden achter de computer, tijdens het douchen of zelfs voordat je ’s ochtends uit bed stapt.

Alle artikelen >Gerelateerde artikelen

Alle artikelen >

Wil je nog meer tips om vaker te bewegen?

Schrijf je nu in voor het Samen Gezonder programma: met de gratis Starterskit en de hulp van onze bewegingscoach verlaag je doeltreffend je cholesterol. Ontvang tips om zonder veel moeite meer te bewegen en 4 kortingsbonnen. Merk na 3 weken al resultaat!

Vraag je gratis Starterskit aan En verlaag je cholesterol met makkelijke beweegtips.